1. Wat is het verschil tussen ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafdheid is een maatschappelijk fenomeen dat des te meer in de belangstelling staat. Er zijn meer kinderen met hoogbegaafdheid, zowel op school als in de omgeving, dan vaak wordt aangenomen. Hoogbegaafdheid betekent voor iedereen iets anders en kan zowel positieve als negatieve gevoelens oproepen. Toch is het tot op de dag van vandaag nog niet geheel duidelijk wat onder hoogbegaafdheid moet worden verstaan. Wat wel vaststaat is dat intelligentie een sterke aanwijzing is van hoogbegaafdheid.
Volgens Welling en Kieboom is hoogbegaafdheid al van bij de geboorte aanwezig. Daarbij worden al bepaalde kenmerken zichtbaar bij de peuter of kleuter. Drent en Van Gerven en Peters stellen dan weer dat we bij kleuters nog niet kunnen spreken van hoogbegaafdheid. De ontwikkeling van kinderen tot 6 jaar verloopt vaak sprongsgewijs waardoor deze voorsprong ook tijdelijk kan zijn. We spreken pas van hoogbegaafdheid als de ontwikkelingsvoorsprong zich verder blijft ontwikkelen. Het IQ van een kleuter wordt ook vastgesteld aan de hand van een intelligentietest. Nochtans is deze niet altijd even betrouwbaar omdat de voorspellende waarde van de meting nog beperkt is. Dit wil zeggen dat er kan worden vastgesteld of de kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft, maar dat niet kan worden gemeten of het kind deze voorsprong in de toekomst zal blijven behouden. Nochtans kunnen kleuters prestaties leveren op zeer begaafd of hoog niveau.
Maak jouw eigen website met JouwWeb