Ideeënmap ‘Pientere kinderen’ van uitgeverij Cito
In deze map worden activiteiten voor peuters en kleuters met ontwikkelingsvoorsprong beschreven. Dit moet het voor leerkrachten meer mogelijk maken om nog beter te differentiëren. De map bevat een handleiding, 10 projectthema's met daarin telkens 6 tot 8 activiteiten en een bijlage met werkbladen.
- 10 projectthema's :
- ruimte
- kleur en vorm
- herfst
- huis
- tellen
- kleding
- lente
- grootte
- verkeer
- water
Vervolgens kan de map gebruikt worden in combinatie met de piramide-methode omdat de thema's daarop mooi aansluiten. Deze methode is te gebruiken voor kinderen van 0 tot 7 jaar.
-
Ideeënmap ‘Slimmeriken, zo goed zo verder’ van uitgeverij Zie Zo Educatief
Deze map bevat allerlei materiaalkaarten en ideeën om kinderen op een nieuwe manier uit te dagen. Deze map is vooral voor kleuters die meer uitdaging nodig hebben, maar om praktische of organisatorische redenen nog niet met het aanvankelijke leesproces kunnen beginnen.
- Deze onderdelen komen aan bod:
- Vouwen
- Natekenen
- Bouwen
- stippen lezen
- Mozaïeken
- afbeeldingen lezen
Hierbij worden er verschillende ontwikkelingsgebieden verder ontwikkeld op het niveau van het kind en op een eigen gekozen manier. Daarbij werd er ook een registratieformulier opgenomen.
-
Protocol voor signalering en diagnostisering bij hoogbegaafdheid ‘SiDi 3’ van uitgeverij Eduforce
Deze methode kan over de hele kleuter- en lagere school gebruikt worden. De hele procedure wordt daarbij in stappen weergegeven. Bij deze methode werden instrumenten toegevoegd om een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters en leerlingen en de mate van hoogbegaafdheid in kaart te brengen. Daarbij wordt verder gekeken dan alleen een hoog IQ. Zo geeft Sidi 3 inzicht in diverse aspecten en persoonlijkheidskenmerken en intelligenties van kinderen. Ook de rol van creativiteit in het handelen en in de prestaties wordt daarbij meegerekend.
-
Boek ‘Klein maar dapper: filosoferen met jonge kinderen’ van uitgeverij Damon
Dit boek is in eerste instantie een bundel met verhalen die zowel kinderen als volwassenen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Dit boek kan tevens gebruikt worden als een methode waarbij verbanden worden gelegd tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren.

-
Leermiddelennetwerk ‘KlasCement’ voor en door leerkrachten op www.klascement.net
Klascement werd ontwerpen door en voor leerkrachten. Hierop kan u zowel eigen gemaakte materialen vinden die eveneens uitgewerkt werden door leerkrachten. Er is ook een mogelijkheid om zelf materialen te delen met andere leerkrachten. Zo kan u ook feedback krijgen om uw materialen nog te verbeteren.
-
Signaleringsinstrument ontwikkelingsvoorsprong ‘Knappe kleuters’ van expertgroepontwikkelingsvoorsprong
Dit instrument werd ontworpen om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong vanaf dag 1 te herkennen. Daarbij wil deze methode het onderwijs bieden dat deze kinderen nodig hebben.

Maak jouw eigen website met JouwWeb